mapa strony   |   kontakt   |





UWAGA!
To jest archiwalna strona Biuletynu Informacji Publicznej.
Stan na 05.05.2023r.
Aktualny BIP dostępny pod adresem:
https://bibliotekaslupsk.bip.gov.pl/

Regulamin organizacyjny

Wersja archiwalna zmieniona dnia 31.05.2011

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY


Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Słupsku


    Biblioteka realizuje zadania określone w jej statucie.
    Na podstawie § 16 Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Słupsku ustala się, co następuje: w skład Miejskiej Biblioteki Publicznej w Słupsku wchodzą następujące komórki organizacyjne:

     1. Dział Gromadzenia i Kontroli Zbiorów
     2. Dział Opracowania Zbiorów
     3. Dział Udostępniania Zbiorów
     4. Dział Informacji i Promocji Biblioteki
     5. Dział Administracyjno - Gospodarczy
     6. Dział Finansowo-Księgowy
     7. Dział Informatyczny
     8. Pracownia Digitalizacji (współtworząca Bałtycką Bibliotekę Cyfrową)
     9. Samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi MBP
     Komórki organizacyjne tworzone są zarządzeniami dyrektora Biblioteki z inicjatywy własnej lub na wniosek kierownika działu. Wniosek powinien określać cel powołania proponowanej komórki, zakres jej działania, liczbę etatów i podporządkowanie organizacyjne.

Ad. 1. Do zadań Działu Gromadzenia i Kontroli Zbiorów należy:
     a) gromadzenie zbiorów bibliotecznych dla MBP w Słupsku oraz częściowo dla bibliotek powiatu słupskiego,
     b) ewidencja zbiorów bibliotecznych (przybytków i ubytków),
     c) ewidencja finansowo-księgowa, sprawozdawczość statystyczna,
     d) kontrola zbiorów bibliotecznych,
     e) ewidencja zbiorów Magazynu Składowego,
     f) przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych biblioteki,
     g) szkolenia przywarsztatowe w zakresie gromadzenia zbiorów,
     h) udzielanie informacji i porad w zakresie gromadzenia zbiorów,
     i) organizowanie sprzedaży książek zbędnych w zbiorach MBP w celu wypracowania dochodów własnych z przeznaczeniem na działalność biblioteki.

Ad. 2. Do zadań Działu Opracowania Zbiorów należy:
     a) odpowiedzialność merytoryczna za stan katalogu głównego,
     b) organizacja i koordynacja konwersji katalogu głównego, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, przedkładanie dyrektorowi Biblioteki propozycji dotyczących przekształceń w zakresie sieci, wymiany lub uzupełnienia sprzętu i programów komputerowych,
     c) współpraca z Administratorem Danych Osobowych w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych użytkowników Biblioteki,
     d) opracowanie formalne i rzeczowe materiałów wpływających do Biblioteki,
     e) prowadzenie katalogu topograficznego,
     f) udzielanie informacji i porad w zakresie opracowania zbiorów,
     g) szkolenia przywarsztatowe w zakresie opracowania zbiorów,
     h) nadawanie kodów kreskowych opracowywanym materiałom.
          Kierownikowi działu podlega Bibliotekarz systemowy odpowiedzialny za funkcjonowanie zintegrowanego systemu bibliotecznego PATRON, w tym szczególnie za moduł gromadzenia i opracowania zbiorów. Do bibliotekarza systemowego należy m.in.:
     - współpraca z administratorem systemu PATRON,,
     - koordynacja pracy zespołu bibliotekarzy systemu: bibliotekarzy modułowych gromadzenia, opracowania, udostępniania.

Ad. 3. Do najważniejszych zadań Działu Udostępniania Zbiorów należy:
     a) organizacja działalności filii bibliotecznych oraz pozostałych jednostek udostępniających zbiory,
     b) prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej (konkursy, wystawy, spotkania itp.)
     c) obsługa użytkowników polegająca na udostępnianiu zbiorów na miejscu oraz na zewnątrz biblioteki,
     d) organizacja szkoleń wewnętrznych,
     e) pozyskiwanie środków pozabudżetowych na utrzymanie i działalność statutową poszczególnych placówek,
     f) sporządzanie planów, sprawozdań, analiz okresowych i rocznych działu oraz MBP,
     g) przygotowanie informacji na stronę www.
          Kierownikowi działu podlega Bibliotekarz systemowy odpowiedzialny za funkcjonowanie zintegrowanego systemu bibliotecznego PATRON, w tym szczególnie za moduł udostępniania zbiorów. Do bibliotekarza systemowego należy m.in.:
     - współpraca z administratorem systemu PATRON,
     - koordynacja pracy zespołu bibliotekarzy systemu: bibliotekarzy modułoych gromadzenia, opracowania, udostępniania.
W skład Działu wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
• Wypożyczalnia Centralna
     - Magazyn Książek i Czasopism
• Oddział dla Dzieci i Młodzieży
     - Wypożyczalnia
     - Czytelnia
• Sekcja Multimedialna
• Filia nr 1
• Filia nr 2
• Filia nr 3
     - Wypożyczalnia
     - Czytelnia
     - Oddział dla Dzieci i Młodzieży
• Filia nr 5
     - Wypożyczalnia
     - Czytelnia
• Filia nr 6
     - Wypożyczalnia
     - Oddział dla Dzieci i Młodzieży
• Filia nr 7
     - Wypożyczalnia
     - Oddział dla Dzieci i Młodzieży
• Filia nr 8
     - Wypożyczalnia
     - Czytelnia
     - Oddział dla Dzieci i Młodzieży
• Filia nr 11
     - Wypożyczalnia
     - Czytelnia
     - Oddział dla Dzieci i Młodzieży
• Centrum Kultury i Języka Rosyjskiego
     - Czytelnia
     - Sala projekcyjna
Prawa i obowiązki czytelników określa odrębny regulamin wypożyczalni i czytelni.

Ad. 4. Do zadań Działu Informacji i Promocji Biblioteki należy:
     a) prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej,
     b) tworzenie bieżącej bibliografii regionu słupskiego,
     c) prowadzenie zajęć przysposabiających do korzystania ze zbiorów bibliotecznych oraz z różnych baz danych,
     d) organizowanie i współdziałanie w prowadzeniu szkoleń bibliotekarzy oraz pracowników innych instytucji współpracujących z Biblioteką,
     e) publikacje własne (informatory, ulotki, foldery itp.),
     f) gromadzenie, opracowywanie, udostępnianie i przechowywanie dokumentów życia społecznego,
     g) organizowanie wystaw książek i innych materiałów promujących biblioteki i czytelnictwo,
     h) promocja kultury poprzez animację,
     i) prowadzenie wypożyczalni międzybibliotecznej,
     j) udostępnianie na miejscu zbiorów bibliotecznych czytelni i magazynu,
     k) współuczestnictwo w projektach o charakterze regionalnym,
     l) ścisła współpraca ze wszystkimi działami i sekcjami MBP
     m) wspieranie i pomoc w prowadzeniu działalności Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej oraz Społecznej Pracowni Digitalizacji Zbiorów,
     n) wspieranie działalności kulturalno-oświatowej Biblioteki poprzez zaangażowanie wolontariuszy.
W skład Działu wchodzi:
     - Sekcja Informacji i Bibliografii Regionalnej,
     - Sekcja Udostępniania (Czytelnia Główna),
     - Sekcja Promocji.
Prawa i obowiązki użytkowników określa regulamin czytelni.

Ad. 5.Do zadań Działu Informatycznego należy:
     a) wybór, zakup oraz wdrażanie systemów informatycznych,
     b) zarządzanie i nadzór nad lokalną siecią komputerową,
     c) nadzór nad eksploatacją wdrożonych systemów,
     d) gospodarowanie sprzętem komputerowym, jego zabezpieczenie i podstawowa konserwacja,
     e) pomoc użytkownikom wewnętrznym w sprawach związanych z korzystaniem ze sprzętu komputerowego i oprogramowania,
     f) koordynacja współpracy między użytkownikami w zakresie eksploatacji systemów informatycznych,
     g) koordynowanie spraw związanych z dostosowywaniem systemów informatycznych do aktualnych wymagań użytkowników i przepisów prawnych,
     h) obsługa techniczna stron www działających w MBP,
     i) współpraca z innymi działami w zakresie tworzenia projektów,
     j) inicjowanie doskonalenia zawodowego w zakresie komputeryzacji dla potrzeb pracowników MBP,
     k) ścisła współpraca z bibliotekarzami systemowymi w zakresie wdrażania i obsługi systemów informatycznych oraz prowadzenia szkoleń dla użytkowników tych systemów,
     l) opracowywanie okresowych planów, analiz i sprawozdań.

Ad. 6. Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy przede wszystkim:
     a) opracowywanie i realizowanie planów rzeczowych gospodarczo – administracyjnej działalności biblioteki,
     b) prowadzenie zamówień publicznych,
     c) prowadzenie inwentaryzacji składników majątku biblioteki,
     d) zakup sprzętu bibliotecznego, środków do utrzymania czystości, materiałów biurowych, bhp i innych,
     e) prowadzenie ewidencji przedmiotów nietrwałych,
     f) prowadzenie remontów bieżących i kapitalnych lokali bibliotecznych,
     g) prowadzenie pracowni introligatorskiej,
     h) zabezpieczenie transportu na potrzeby działalności biblioteki,
     i) zabezpieczenie całodobowego dozoru w siedzibie Biblioteki Głównej,
     j) dbałość o estetykę zewnętrzną i wewnętrzną wszystkich placówek MBP.

Ad. 6. Dział Finansowo-Księgowy opracowuje i realizuje plany budżetowe MBP:
     a) organizuje i prowadzi obsługę bankowo - kasową,
     b) rozlicza gospodarkę materiałową,
     c) rozlicza i ewidencjonuje fundusz płac,
     d) prowadzi analitykę przychodów i kosztów,
     e) dokonuje ubezpieczeń majątkowo - rzeczowych,
     f) prowadzi windykację należności za niezwrócone zbiory biblioteczne od czytelników,
     g) prowadzi księgowość pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej.

Ad. 7. Samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi MBP w Słupsku:
     • Specjalista ds. kadrowo-socjalnych
          a) prowadzi ewidencję czasu pracy i akta osobowe pracowników,
          b) prowadzi dokumentację płacową pracowników,
          c) prowadzi sprawy związane z przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy,
          d) prowadzi działalność informacyjną z zakresu prawa pracy, zadań i obowiązków pracownika wobec zakładu pracy oraz zakładu pracy w stosunku do pracownika, szczególnie nowo zatrudnionych,
          e) nadzoruje terminowe wykorzystywanie urlopów wypoczynkowych oraz inne dni wolne od pracy przewidziane prawem pracy.
          f) prowadzi sprawy związane z:
               - kierowaniem pracowników na badania wstępne, okresowe, kontrolne,
               - przyjmowaniem i przygotowaniem wniosków o emerytury i renty,
     g) opracowuje analizy i sprawozdania dotyczące zatrudnienia,
     h) prowadzi działalność socjalną oraz sporządza sprawozdania określone w Regulaminie ZFŚS.
     • Specjalista ds. administracyjno-biurowych
          a) prowadzi sekretariat,
          b) rozdziela korespondencję na poszczególne działy zgodnie z instrukcją kancelaryjną oraz przygotowuje pisma wychodzące,
          c) prowadzi archiwum zakładowe,
          d) prowadzi działania służące ochronie danych osobowych, pełni funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji,
          e) przygotowuje informacje do udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej MBP.
     • Inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy
          a) przeprowadza kontrolę warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,
          b) sporządzana okresowe analizy stanu bhp zawierające propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
          c) bierze udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, prowadzi rejestry i przechowuje dokumenty dot. wypadków przy pracy,
          d) prowadzi doradztwo w zakresie przepisów bhp oraz organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy,
          e) współpracuje w zakresie organizowania szkoleń okresowych w zakresie bhp,
          f) uczestniczy w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,
          g) prowadzi instruktaż ogólny w zakresie bhp dla nowo przyjętych pracowników.
     • Instruktor ds. bibliotek w powiecie słupskim
Do jego zadań należy:
          a) instruktaż i pomoc metodyczna w zakresie organizacji i działalności bibliotek publicznych,
          b) analiza warunków lokalowych i wyposażenia,
          c) koordynacja rocznej sprawozdawczości bibliotecznej; badanie i analizowanie czytelnictwa,
          d) organizowanie przepływu informacji o normach i przepisach prawnych dla bi-bliotek,
          e) konsultacje w sprawie wyboru bibliotecznych programów komputerowych,
          f) pośrednictwo w naborze kandydatów na szkolenia i kursy organizowane przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną oraz inne instytucje i organizacje,
          g) poradnictwo i udostępnianie materiałów metodycznych popularyzujących lite-raturę,
          h) opracowywanie analiz i sprawozdań z działalności.

Ad. 8. Pracownia Digitalizacji
     a) przeprowadza digitalizację zbiorów bibliotecznych MBP,
     b) pozyskuje dokumenty z innych źródeł i przeprowadza ich digitalizację,
     c) organizuje i nadzoruje pracę Społecznej Pracowni Digitalizacji,
     d) udostępnia wytworzone dokumenty zainteresowanym użytkownikom w bibliotece oraz w internecie (BBC),
     e) współpracuje przy organizacji imprez bibliotecznych.


Autor dokumentu: Teresa Gawlik
Dokument z dnia: 04.03.2011
Dokument oglądany razy: 2 091
Opublikował: Przemysław Kowalczyk
Publikacja dnia: 31.05.2011
 
drukuj 



bip.gov.pl


mbp.slupsk.pl